Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 15 Disember 2011

10 Pusat Keagamaan Paling Terkenal Di Dunia

Tempat -tempat peribadatan atau zaman dahulu banyak yang tidak diketahui masyarakat umum,padahal mereka menyimpan sejuta misteri .Apa sahaja tempat keagamaan terkuno itu ?
Jom kita bahas satu persatu.


1.Gobekli Tepe- Turki




Gobekli Tepe adalah tempat ibadah yang terletak 15 km sebelah timur laut kota Sanhurfa(Urfa)di Turki tenggara.Tempat ini terdiri dari dua puluh struktor melingkar terbesar di puncak bukit .Yang tertinggal  saat ini hanyalah struktor bongkah batu kapur yang besar di ukir dengan abstrak haiwan .Tempat ini masih dalam kajian arkeologi turki dan jerman.


2.Hypogeum-Malta





       Hypogeum adalah bangunan yang benar -benar kuno .Dibina  pada tahun 3500 SM,Hypogeum menjadi satu - satunya kuil prasejarah yang dibina bawah tanah .Hypogeum adalah campuran dari gua yang asli dan gua yang di gali lebih dari 3 tingkat.Terdapat sebuah ruangan yang dapat memant


ulkan suara,yang apabila kita menjerit di sudut itu maka seluruh Hypogeum dapat memantulkan suara tersebut.Orang awam tidak digalakkan untuk mengunjungi tempat tersebut dengan alasan untuk menjaga lukisan yang berada di dindingnya.Hanya 80 pengunjung sahaja yang diizinkan setiap hari.


3.Pantheon-Rom.





Pantheon adalah sebuah bangunan yang dibina pada tahun 27 SM sebagai kuil berbentuk bulat di bandaraya Rom.Pembangunan kuil ini berjaya disiapkan pada era pemerintahan Kaisar Hadrian(118SM-28M).Pada tahun 126M Hadrian membangun kuil ini untuk penyembahan dewa dewi Romawi.Nama Pantheon berasal daripada bahasa yunani barmaksud Rumah Semua Dewa .Kuil ini digunakan sebagai gereja pada tahun 609 sampai 1885 dan kemudian dan selepas itu ditambah sebagai tempat pemakaman bagi pahlawan nasional Itali.Tokoh terkenal yang dimakamkan disini adalah Raja Emmanuel 1 dan pelukis Renaissance ,Raphael.


4.Gua Ajanta-India.


Gua yang berusia abad ke 2 SM ,terdiri daripada lukisan yang dianggap sebagai karya agung Buddha .Ketika dilihat dari luar gua ini menyerupai area perumahan pada sisi bukit melingkar .Namun ,disaat ini anda melihat kedalam terdapat banyak ukiran batu manusia dan kelihatan seperti istana candi.Ini merupakan bukti ketamaduannan masyarakat india yang memiliki kepakaran dalam seni bina .Gua ini diistiharkan sebagai Warisan Dunia UNESCO.


5.Borobudur-Indonesia.





Borobudur merupakan sebuah candi Buddha yang terletak di Borobudur ,Jawa Tengah,Indonesia. Lokasi candi ini adalah lebih kurang 100 km di sebelah barat daya Semarang dan 40 km di sebelah barat laut yogyakarta .Candi ini didirikan oleh penganut Buddha Mahayana sekitar tahun 800 -an Masihi pada masa pemerintahan wangsa Syailendra.


Candi Borobudur memiliki struktur dasar yang stabil ,dengan enam pelantaran berbentuk bujur sangkar tiga pelantaran berbentuk  bundar melingkar dan sebuah stupa utamanya sebagai puncaknya.


6.Delphi-Yunani.





Meskipon tidak semegah Teotihuacan,Delphi memberi pengaruh besar untuk dunia barat .Ini merupakan kultus Apollo,dan dihormati oleh semua orang di kota Yunani ini.Komplaks candi sekarang sudah hancur keseluruhanya  ini terletak di Gunung Pamassus.Runtuhan bangunan ini merupakan bukti bahawa ada tamadun yang maju pernah didiami di situ..


7.Piramid Teotihuacan-Meksiko.





Teotihuacan adalah arkeologi besar yang terletak di lembah Meksiko dan melingkupi beberapa struktor piremida yang didirikan pasa pra colombus .Selain itu ,terdapat juga dijumpai makam dengan lukisan serta ukiran yang menarik dan indah.


Pembangunan bandar Teotihuacan bermula sekitar tahun 300 SM dan mencapai zaman kegemilanganya pada tahun 300-600 M . Pada mulanya ,Teotihuachan ini merangkumi 13 km dan mempunyai kira kira 150000 orang.Rakyatnya menjalin hubungan diplomatik dengan tamadun lain seperti Mixtec,Zapotec dan Maya.


8.The Ziggurat of Ur- Iraq.





Epik Gilgamesh adalah kisah bertulis tertua di dunia. Dalam epik ini ada dimilinium kedua SM, 
Gilgames,Raja dari Uruk,membanggakan kuil raksasa yang baru sahaja dibangunnya .Kuil ini menyerupai Ziggurat Ur Besar .Zigurat ini pertama kali dibangunkan pada awal zaman perunggu dan direkonstruksi beberapa kali ,untuk menghormati Dewa Nanna.Struktor yang sekarang ini sudah dibaiki oleh Saadam Hussein dan kerosakkan ringan saat Perang Teluk.Sayangnya sedikit sekali yang tahu bangunan purba ini.


9.Batu batuan Callanish-United Kingdom.





Ianya dikirakan telah berdiri sejak 2900-2600 SM ,tahun yang sama ketika batu-batu untuk Stonehenge dibawa .Lagenda mengatakan bahwa batu-batu ini adalah sisa-sisa raksasa yang menolak untuk masuk agama kristian,kemudian Santo Kieran mengubah mereka menjadi batu sebagai hukuman.Anda dapat berjalan di antara batu Callanish,menyentuh mereka ,dan merasakan sesasi kerohanian.Di Isle of Lewis ,anda dapat melihat ratusan batu lain yang berdiri di ladang dan lereng bukit ,sehingga layak dikunjungi.


10.Kompleks Kuil Karnak-Mesir





 Ia meliputi reruntuhan kuil , tiang dan bangunan -bangunan lainya,terutama Kuil Agung Amen dan bangunan besar yang dibina oleh Firaun Ramses II (1391-1351 SM) yang terletak di dekat Luxor ,sekitar 500 km sebelah selatan Kaherah,Mesir.Kuil Karnak dibagi menjadi empat daerah  bahagian yang berlainnan .Tiga dari daerah yang tertutup untuk umum ,sementara penggalian masih diteruskan ,tetapi daerah pusat Amon Re tetap terbuka.Pada tahun 323 AD,Consantin Agung memeluk kristian dan pada tahun 356 diarahkan agar tutupnya kuil pagan.Karnak pada saat itu hampir sepenuhnya ditinggalkan dan gereja didirikan berhampiranya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan